איסטנבול: העיר שעל גדות הבוספורוס

איסטנבול היא ככל הנראה העיר האקזוטית ביותר באירופה, או מאידך – העיר האירופאית ביותר של אסיה. תלוי באיזה צד של הבוספורוס – החוצה את העיר לשתיים, בין היבשות, אתם נמצאים. איסטנבול אינה בירת תורכיה, אבל היא העיר החשובה ביותר וגם המושכת ביותר במדינה.

העיר הייתה במשך מאות רבות שנים ליבן של אימפריות גדולות ואת ההיסטוריה אפשר להרגיש בכל פינה של העיר, ובודאי באתרי התיירות המוכרים. בנוסף, יחסית לערים אירופאיות אחרות, המחירים באיסטנבול נוחים יחסית ואפשר להסתדר עם תקציב צנוע גם במסעדות, גם בבתי המלון, באמצעי התחבורה וכמובן שגם בקניות.

מעבר לכך, איסטנבול נבחרה לבירת התרבות של אירופה לשנת 2010. דני צימט, עורך אתר myturkey.co.il מבית צימט תקשורת, מספר כי הבחירה הביאה להקמה ולשדרוג של מוסדות תרבות ואומנות ברחבי העיר.

חוץ מאוכל טורקי טעים וזול – דונר קבאב, שווארמה ומאכלים נוספים, הנה עוד כמה דברים שאפשר ורצוי לעשות עם יש לכם כמה שעות, או יום-יומיים להעביר:

חמאם טורקי:

 הגרסה התורכית לספא ולמסאז’ים הוא החמאם – בית מרחץ במים חמים ואחריו טיפול אישי מבלאן אימתני שמבצע פירוק והרכבה של גופכם. מי ששורד את הטיפול, יוצא ממנו מחוזק ומאושש..בעיר פועלים מספר גדול של בתי מרחצאות כאלה. באזור סולטאן אחמט בעיר העתיקה, פועלים 3 חמאמים. צימט מ- myturkey.co.il ממליץ על קמברליטס – CEMBERLITAS HAMAM שהוקם בשנת 1584 והוא הוותיק והמוכר מבין ה-3.

כדורגל: איסטנבול היא עיר שחיה ונושמת כדורגל. תוכלו לפגוש את אוהדי 3 מועדוני הכדורגל המפוארים של העיר בכל מקום – במדרחוב, בבזאר או נוהגים במונית שעצרתם. 3 המועדונים – גלטסאריי, פנרבחצ’ה ובשיקטש, מובילים למעשה את הכדורגל התורכי. לחובב ספורט המגיע ביום משחק, מומלץ בחום להדחק עם הקהל המקומי בטריבונה הרעשנית. משחקים מומלצים במיוחד הם כמובן משחקי הדרבי – המפגישים 2 מ-3 הקבוצות המקומיות וכן משחקי ליגת האלופות או גביע אופ”א – המפגיש את הקבוצות המקומיות עם קבוצות אירופאיות מובילות. אם אתם ישנים באזור שכונת גלאטה, או בכיכר טקסים הסמוכה, המגרש הקרוב אליכם יהיה דווקא זה של בשיקטש, אבל כולם במרחק נסיעה סביר במונית.

איי הנסיכה:

 טיול נעים של חצי יום, המאפשר קצת להימלט מההמולה של איסטנבול. הטיול מתחיל במעבורת, החוצה השטה לאורך הבוספורוס, עם תחנות על 2 הגדות, מה שמאפשר לקבל עוד נקודת מבט יפה על העיר. למרות שמדובר על קבוצת איים, מומלץ לעצור באי הגדול – הנקרא בורגזאדה. חוקי המקום אוסרים על נסיעה של רכב ממונע, מה שהופך את החוויה לרגועה עוד יותר: תוכלו לצאת לטיול רגלי ותוכלו לבחור גם בחלופה הנעימה של כרכרה עם סוס וכך להשלים יום ללא אגזוזים.

 

מופעי רוק באינסטנבול:

איסטנבול נחשבת בשנים האחרונות למקום חביב על אמנים בינלאומיים. השנה לדוגמא, הופיעו בה בין היתר להקת מטליקה, לני קרביץ, אלאניס מוריסט ואחרים. אם אתם מגיעים לעיר באוקטובר, תוכלו לצפות בהופעה של להקת R.E.M .

 

הבזאר הגדול:

אי אפשר לחמוק מהדמיון לשוק בעיר העתיקה בירושלים. הבזאר העצום של העיר, המכונה גם השוק המצרי, הוא תחנת חובה בעיר. כאן תוכלו למצוא מתנות לאלה שנותרו מאחור, למצוא מעילי עור במחיר סביר, רחאת לוקום, קפה טחון, מוצרי סדקית ולמעשה כל מה שתחפצו בו. למרות הדוחק – שמחייב לשמור היטב על הארנק, הצבעים, הקולות והריחות הופכים את המקום לתחנת חובה בכל עצירה בעיר.

 

מדרחוב איסטיכלל:

 המדרחוב הצבעוני, שמתחיל בכיכר טקסים – שם מרוכזים בתי מלון רבים ומסתיים באזור מגדל גלטה, ממנו נשקף נוף מרשים על הבוספורוס, ים השיש והעיר כולה. מתחתית המדרחוב אגב, תוכלו לרדת לכיוון גשר גלטה באמצעות הטונל – הגרסה התורכית לכרמלית של חיפה – קו רכבת תחתית קצרצר, בן 2 תחנות. הרחוב עצמו הוא מדרחוב ארוך בו אפשר להתחכך עם המקומיים, להצטופף עמם במסעדות דגים, בסמטאות הציוריות שסביב המדרחוב וכמובן בשוק הדגים הגדול והצבעוני.

 

אזור האיה סופיה:

המבנה המפורסם ביותר של איסטנבול שווה כמובן ביקור. הכנסייה שנבנתה במאה ה- 14, בתקופת הביזנטיים, נחשבה בזמנו לפלא ארכיטקטוני, בזכות הכיפה העצומה שאינה נתמכת על ידי עמודים בתוך המבנה. אחרי ביקור במבנה, תוכלו לבקר גם במסגד הכחול הסמוך, שנבנה בראשית המאה ה- 17, מתוך כוונה מוצהרת להאפיל על הכנסייה שמעבר לכביש. בסמוך תוכלו לרדת גם לארמון השקוע, אולם גדול שבו 336 עמודים המסודרים ב- 12 שורות, בתוך בריכת מים. ה”ארמון” הוא חלק ממערכת המים שהוקמה כדי לשרת בעבר את העיר. אחרי שתשלימו ביקור בשלושת האתרים המפורסמים, תוכלו להתפנות לטיול בגנים שבין המבנים, שם תוכלו לפגוש מוכרי משקה דובדבנים מכדים ענקיים שהם נושאים על גבם, במנוחה באחד מדוכני המזון המהיר בסמוך או בירידה לכיוון שפת הבוספורוס.

חבילת נופש לאיסטנבול:

טיסה מתל אביב לאיסטנבול נמשכת כשעתיים. מחיר טיסה סדירה יכול להגיע לעתים ל- 500 דולר. דווקא רכישת חבילת נופש, כולל מלון, עשויה להיות זולה יותר. חבילה הכוללת 3 לילות במלון 54 כוכבים, על בסיס ארוחת בוקר, לסוף חודש אוגוסט, מוצעת תמורת 530 דולר לאדם בחדר זוגי.